Hogyan lehet lekérdezni az összes munkaviszonyodat?

Ha kíváncsi vagy arra, hogy milyen munkaviszonyaid voltak az évek során, vagy ellenőriznéd, hogy a munkáltatóid rendben bejelentettek-e, szerencsére ezt könnyedén megteheted. Magyarországon többféle módon is lekérheted a hivatalos nyilvántartásokat, és ehhez mindössze néhány lépést kell követned. Nézzük meg, hogyan tudod lekérni az összes munkaviszonyodat!

Miért érdemes lekérdezni a munkaviszonyokat?

A munkaviszonyok lekérdezése több szempontból is hasznos lehet:

  • Nyugdíjhoz szükséges szolgálati idő ellenőrzése – Minden ledolgozott év számít, ezért érdemes időben ellenőrizni az adatokat.
  • Munkáltatók ellenőrzése – Biztos lehetsz benne, hogy minden munkahelyed bejelentett és szabályosan vezetett téged a nyilvántartásban.
  • TB és egyéb jogosultságok ellenőrzése – A társadalombiztosítási ellátásokhoz szükséges, hogy pontosan vezessék a munkaviszonyaidat.
  • Hiteligénylés, hivatalos ügyek – Egyes esetekben szükség lehet arra, hogy igazolni tudd a munkaviszonyaidat (pl. hitelfelvételnél).

Hogyan lehet lekérdezni a munkaviszonyokat?

A munkaviszonyok lekérdezésére több hivatalos csatorna is rendelkezésre áll.

Ügyfélkapun keresztül

A legegyszerűbb és leggyorsabb módja, ha az Ügyfélkapun keresztül végzed el a lekérdezést. Ehhez kövesd az alábbi lépéseket:

  1. Lépj be az Ügyfélkapuba a magyarorszag.hu oldalon keresztül.
  2. Keresd meg a Társadalombiztosítási Egyéni Számla vagy a NAV biztosítási jogviszony lekérdezése menüpontot.
  3. Töltsd le a dokumentumot, amely tartalmazza az összes bejelentett munkaviszonyodat.

Az így kapott dokumentumban szerepelni fognak a munkaviszonyaid időtartamai és a bejelentett jövedelmek is.

NAV-tól történő lekérdezés

Ha nem rendelkezel Ügyfélkapuval, akkor kérheted a munkaviszonyod igazolását a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) is.

  • Személyesen bármelyik NAV-ügyfélszolgálaton kérheted az igazolást. Ehhez érdemes előzetesen időpontot foglalni.
  • Postai úton is kérhetsz igazolást, ehhez egy kitöltött kérelmet kell elküldened a NAV-hoz.
  • Telefonon keresztül a NAV Ügyfélszolgálatán (1819-es telefonszám) érdeklődhetsz a lehetőségekről.

Kormányhivatalon keresztül

A megyei és járási kormányhivatalokban is lekérheted a munkaviszonyodra vonatkozó adatokat. Ehhez személyesen kell bemenned, és igazolnod kell magad.

Mire figyelj a munkaviszonyok ellenőrzésekor?

Amikor lekérdezed a munkaviszonyaidat, érdemes átnézni az adatokat és ellenőrizni, hogy minden megfelelően szerepel-e a rendszerben.

  • Minden munkahelyed fel van-e tüntetve? Ha hiányzik egy korábbi munkahelyed, akkor érdemes utánajárni, hogy miért.
  • A munkaviszony kezdete és vége pontosan szerepel-e? Hibás adatok esetén jelezd az illetékes hatóságoknak.
  • A bejelentett jövedelmek megfelelnek-e a valóságnak? Ez különösen a nyugdíjjogosultság szempontjából fontos.

Mi a teendő, ha hibát találsz?

Ha eltérést tapasztalsz a nyilvántartásban, akkor az alábbi lépéseket teheted:

  1. Egyeztess a korábbi munkáltatóddal, hátha adminisztrációs hiba történt.
  2. Keresd fel a NAV-ot vagy a Társadalombiztosítási Főosztályt, és jelezd a problémát.
  3. Kérj hivatalos javítást, amelyhez szükség lehet igazoló dokumentumokra (munkaszerződés, bérpapírok stb.).

Összegzés

A munkaviszonyaid lekérdezése hasznos és fontos lehetőség, amely segít ellenőrizni a hivatalos nyilvántartásokat és biztosítja, hogy minden adat helyesen szerepeljen a rendszerben. Az Ügyfélkapun keresztül gyorsan és egyszerűen elérheted ezeket az információkat, de a NAV és a kormányhivatalok is segíthetnek ebben. Ha hibát találsz, érdemes minél hamarabb intézkedni, hogy elkerüld a későbbi kellemetlenségeket.